fenixthegreen.blogg.se

Träning och hälsa. Kost och moral.

Elitmänniskor eller mindre värda

Kategori: Allmänt

Var Jimi Hendrix en bra människa? Var Saddam Hussein en bra människa? Eller var George W Bush en bra människa som fick Saddam avrättad? Är JAG en bra människa? Det vill jag ju gärna tro. Om jag nu är en bra människa (låt oss anta att jag gör något rätt iaf), finns det då människor som inte är bra människor? Finns det bättre och sämre människor? Helt plötsligt är jag inne och rangordnar människor och är farligt nära att peka ut vissa som bättre, elitmänniskor och andra som mindre värda och hur påverkar det mitt beteende och beslut om dessa olika värda människor? 
 
Så vill jag inte ha det. Jag vill inte peka finger och säga att den ena är bättre än den andra. Alla ska vara lika värda och ha samma chans, tycker jag, oavsett var man är född och hur mycket släkt eller pengar man har. Det är alltså inte Saddam Hussein i sig som är bra eller dålig. Snarare är det hans beteende, vad han gör, som ska bedömas. Där kan jag gärna gå in och peka med hela handen och säga att det han gjorde mot de stackars minoriteterna var för jävligt. Likaså dömer jag gärna hans nemesis Georges beteende som för jävligt som fick Saddam avrättad. Att medvetet välja att någon annan ska dö har jag väldigt svårt att acceptera som bra.  
 
Jag menar inte att vi föds som tomma blad, jag tror absolut att vi har med oss viss nedärvd kunskap, men vi föds som neutrala i gott och ont. Uppfostran och social påverkan formar oss sen och får oss att fatta vissa beslut och val, vilka i sin tur leder till att vi ställs inför vissa andra val osv. Allt har konsekvenser. Vi kan omöjligt förutse dem alla och ibland har vi inte ens tid att tänka efter alls. 
 
Jag vill som sagt gärna tro att jag är en bra människa, dvs att jag har ett bra beteende. En enkel tumregel jag försöker gå efter när jag ställs inför val är "Hur väljer jag så att det blir mest glädje och nytta här i världen?" Många beslut berör bara mig själv och då behöver jag inte tänka på andra alls, men en en snabb överblick över konsekvenserna är ändå inte fel för att vara säker på att ingen skadas av vad jag tänker göra. Tumregeln kan göras väldigt enkel genom att bara precis fråga sig "Vad vill jag?", men även oändligt komplicerad genom att ställa krav på att verkligen tänka igenom konsekvenserna beslutet kan ha på mig, på närstående, på samhället, på miljön, på framtiden (både mig i framtiden och allt annat). Nivån av hur komplicerat man ska göra det får bedömas utifrån vad som står på spel och hur sannolikt det är att det ska få någon större påverkan. Denna sannolikhet får baseras på vår erfarenhet. Ex. jag tror inte det spelar så stor roll för någon annan än mig om jag handlar 0,5% mjölk eller 1,5% - Vad vill JAG? Vid mer avancerade val bör man tänka på mer än sig själv just nu och tänka efter ifall någon påverkas negativt. Hur pass detta sätt att leva verkligen gör mig till en människa med bra beteende får andra avgöra. Jag tror iallafall det är rätt och jag försöker ibland orimligt mycket att välja så andra också får det så bra som möjligt.
 
Så istället för att klassificera folk som bättre eller sämre. Titta istället på vad de faktiskt gör. Skit i hur de ser ut och fokusera på vilka val de gör och varför de väljer så. Ha tålamod med att låta andra ta sina beslut och fråga gärna varför någon har valt som den har gjort istället för att fördöma det direkt. Kan personen inte förklara sig är det troligare att den tänker efter mer nästa gång än om man går in och fördömer det direkt som dåligt - detta leder troligen bara till olycka för alla. Världen måste ju bli bättre om alla är glada! Börja med dig själv - vad gör dig glad? Gör dig själv glad!
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: