fenixthegreen.blogg.se

Träning och hälsa. Kost och moral.

Go Green

Kategori: Allmänt

Varför bry oss om naturen? Innebär det bekvämlighet och njutning eller omak och omständligt? Och vad är det som är bekvämt och njutbart och vad är omständligt? Att vara i naturen kan vara bekvämt, men att ta hand om den kan vara omständligt. Samtidigt kan mycket som är omständligt göras smartare och samtidigt spara naturen (exempelvis lokalproducerade produkter som transporteras jorden runt innan det når vår lokala butik). 
 
Utan att bli alltför politisk vill jag skissa upp en utopi och därmed klaga lite. När jag idag var ute och städade hinderbanan, vilket måste göras ibland, så blev kontrasten mellan skön natur och industrisamhälle väldigt tydlig. Mitt i mitt dagdrömmeri, när jag går i grönt mjukt gräs med vita fjärilar flygande runt mig och skogsfågelkvitter i bakgrunden, så avbryts jag i min njutning av en stor lastbils brölande på vägen en bit bort och jag måste samtidigt bocka mig för att plocka bort en gammal chipspåse och ett blött, sumpigt cigarettpaket som någon slängt. Äckligt och tråkigt. Jag städar hinderbanan för att mina kunder ska slippa se sån skit. Det är inte så svårt för folk att slänga sitt eget skräp, det känns som det minsta man kan begära. Visst tycker jag det är tråkigt att jag ska behöva göra det, men det är ändå överkomligt, jag kan göra det. Värre är det med bilarna. 
 
Vilken skillnad det skulle vara i ljudbilden om vi hade haft ett bilfritt samhälle. Vad mycket tystare det skulle vara. Tänk på hur mycket det låter om våra vägar. Vilket konstant buller vi går och dras med egentligen. Det känns inte alls som 2014. Brölande maskiner borde vara något som tillhör 1900-talet och borde inte finnas 2000. Jag vill inte gå tillbaka till en tid före bilarna, för visst uppskattar jag ett snabbt transportmedel och bekvämligheten i att kunna sätta mig och bara sitta mig mellan punkt A och punkt B. Det jag hellre hade velat var ett nytt sätt att ta sig fram som inte låter och inte smutsar ner. Jag vill kunna transportera mig sittande (säger jag som driver träningscenter...), men jag vill också kunna plocka vildhallon från dikeskanten utan att behöva tänka en extra gång på att "Oj, nä, bilarna har förstört så att jag inte kan äta sånt som vuxit längs vägen utan att oroa mig för vad de spytt ut för något olämpligt". De bekväma bilarna ger oss alltså både dålig ljudmiljö och försämrar miljön med sina avgaser. Då har vi inte ens börjat ta upp alla indirekta konsekvenser de innebär med olja, bly, och industrin i att bygga dem. Men bekväma är de och ibland till och med snygga. Jag gillar dem och bekvämligheten, men jag ogillar det de för med sig. 
 
En av de bättre personerna jag känner, en mycket märklig person, men väldigt bra, har byggt en fantastiskt snygg scoter/moped/chopper som är eldriven. Ljudlöst blåser den upp i 40 knyck på nolltid och glider sen fram utan att låta. Man kan sitta på den i skön choppersstil, man kan stå upp på den eftersom den har fotplatta som en scoter och man behöver inte oroa sig för att skita ner naturen. Helt plötsligt kan jag både få bekvämligheten och jag får något som kan vara snyggt (modell efter smak, såklart). Jag vill ha en sån. Mitt problem där är bara att jag helt plötsligt låter en annan bekvämlighet påverka mig. Att sitta och puttra i 40km/h är inte tillräckligt snabbt, tycker jag. Det ska gå fort mellan A och B, framförallt eftersom jag måste ta mig ganska långt för att komma till ett ställe där jag kan få tag på mjölk, bröd och kaffe. Jag har helt enkelt inte tålamod nog för att sitta och vänta på att komma dit jag vill. Detta leder mig till problem 2. 
 
Varför ska det vara så långt borta allting? Hade vi kunnat ha mer lokalproducerat och lokal försäljning av detta så hade det inte tagit så lång tid att ta sig mellan A och B. Jag kunde suttit eller stått på min 40km/h-chopper och kommit fram inom rimlig tid utan att tråka ut mitt tålamod. Vi hade inte behövt ha lastbilar som brölade förbi med min mat för att den ska åka på utflykt genom landet innan det når en affär där jag kan handla. Givetvis måste en del transporteras om jag fortfarande vill dricka kaffe och äta apelsiner, men vi hade kunnat reducera mängden onödigt oljud och istället kunna njuta av fågelkvitter när det är som bäst. 
Kommentera inlägget här: