fenixthegreen.blogg.se

Träning och hälsa. Kost och moral.

Zombies

Kategori: Allmänt

Varför zombies? Såklart går jag och har zombies i huvudet idag med tanke på gårdagens succé på hinderbanan. Folkfesten, Zombies på hinderbanan.
 
Frågan som jag fått av tidningarna "Varför är det så populärt med just zombies?" har dröjt sig kvar hos mig. Jag har svarat lite flummigt filosofiskt med att det är spännande med apokalypsen, men det är egentligen bara att flytta frågan lite åt sidan - varför är det så spännande med apokalypsen? Zombies, till skillnad från vampyrer innebär såklart att vi riskerar en apokalyps. Vampyrer har förmågan att ta rationella beslut och följer regler baserat på val, de är parasiter som inser att de trots allt behöver levande människor. De vill själva kunna leva vidare. De vill. En zombie vill ingenting. En zombie har bara två läge - av eller på, äta eller inte. Vampyrer kan därför välja att ligga lågt och bara existera som minoritet, medans zombies bara precis äter när tillfälle ges och tillfälle ges så länge det finns levande människor. 
 
Vad är det då i apokalypsen som är lockande? Jag tror ju inte att man själv vill dö och det är därför man önskar sig jordens undergång. Istället tror jag att man hoppas och tror på sin egen förmåga att vara en av de få överlevande. Helt plötsligt tydliggör vi då den samhällskritik som zombiegenren innebär. Samhället som det är idag är smutsigt, överbefolkat och otrevligt. Vi vill bort från det och kunna finna trygghet och tillit i mindre grupper. Grupper som kan liknas vid stora familjer där alla känner alla och alla vet sin roll gentemot varandra. Det blir lättare att umgås och det blir lättare att hålla sams. Alla behöver givetvis inte gilla alla, men man vet ändå var man har varandra, jämfört med dagens stor-samhälle där man inte har någon som helst aning om vem det är man möter på gatan eller bussen och vad den har för intentioner - vill personen hälsa på mig, vill den ta mina grejor eller rent av äta upp mig?! För att göra det lätt för oss själva i sådana situationer placerar vi helt enkelt in personen vi möter i ett fack med liknande människor och låter våra fördomar om personer med liknande utseende och beteende bestämma hur vi ska bete oss gentemot dem. 
 
I mindre grupper har vi inte nytta av fördomar. Vi vet hur de olika personerna reagerar och beter sig eftersom vi känner dem och behöver inte generalisera. Detta ger oss också ett naturligt jämlikt samhälle eftersom vi på effektivast möjligaste sätt måste hjälpas åt för att ha det bra. Bästa person för jobbet är mest effektivt. Man gör sina uppgifter utifrån sin kompetens och inte utifrån kön eller annan klassificering eftersom klassificering av ens person är överflödigt. 
 
Apokalypsen och zombies är isåfall lockande för att vi vill bort från det komplicerade och pretentiösa samhället där vi måste gissa oss till vad vi har omkring oss. Vi vill ha en mer välbekant och trygg tillvaro där vi tar hand om varandra och har kortare väg till ursprunget av det som påverkar oss i vardagen. 
 
Om jag i den bilden även lägger in möjligheten att leva sundare och mer i enligheten med naturen så har vi snart målat upp min drömbild - ett minisamhälle där vi själva fixar med vår mat och tar hand om både oss själva och vår hälsa på bästa sätt, men även hjälper varandra utan att ifrågasätta när någon behöver hjälp. Det är den värld jag vill leva i, avskärmad från zombies eller zombieliknande varelser som går omkring på gatorna idag. 

KOMMENTARER:

  • Micke säger:
    2014-06-17 | 22:17:21
    Bloggadress: http://loveliferock.blogg.se

    En bra förklaring där! Plötsligt verkar apokalypsen lockande! :-)

Kommentera inlägget här: