fenixthegreen.blogg.se

Träning och hälsa. Kost och moral.

Dolda fel

Kategori: Allmänt

Hur kan det vara norm att vi ska behöva döda andra för att vi ska njuta av lite onödig lyx. Är det ok om jag tar livet av någon bara för att jag ska kunna sitta i en kvart i ett socialt sammanhang? Jag tycker inte det. 

 

Nu må jag vara en idiot också iochförsig, men det finns säkert fler än jag som inte tänker alltid. Såhär var det. Vi var några stycken som skulle gå ut och fika. Trevligt kan man kanske tycka. Jag tycker det är ganska jobbigt i sig att äta kakor eller något annat sött och kaloririkt. För mig är kakor detsamma som gift, något som är direkt farligt att få i sig. I paniken över att välja något som ska kännas någorlunda ok när vi väl är på caféet så glömmer jag bort att tänka. Tankarna är helt enkelt bara på de där fett- och sockermonstren som ligger i sitt lilla glashus, vilka som är lagom säkra kalorimässigt och som kanske, kanske kan smaka lite goda när jag nu ändå måste äta. Dvs jag har inte en tanke på att vissa av dem faktiskt också döljer en historia med död, lidande och förintelse. I min tanklöshet väljer jag därför en muffin och hinner äta upp den innan jag kommer på att man nog gör muffins med ägg.. (visst, det finns ägg från hönor som lever väldigt fint, men majoriteten av de hönor som vi tar ägg från gör inte det, utan de lever väldigt plågsamma liv).

 

Illa nog att jag ätit kaka överhuvudtaget, dvs jag har fått i mig något giftigt som jag inte kan komma ifrån hur jag än åmar mig som en ål på land. Nu har jag dessutom plågat andra och bidragit till andras död bara för att jag skulle sitta en kvart och peta i mig något som skulle vara tänkt som njutning. Hur kan jag rättfärdiga femton minuters njutning för mig till bekostnad av att någon annan faktiskt dör? 

 

Självklart borde jag ha frågat den enkla frågan om de hade något vegetariskt alternativ. Såklart, det går inte att skylla mitt misstag på någon annan. Tycka får jag lov att göra, jag kan tycka att jag inte ska behöva fråga. I ett civiliserat samhälle borde det vara en självklarhet att ingen har lidit onödigt mycket i framställandet av det som säljs helt öppet i en väl ansedd butik, men det är min åsikt. Ett önskemål kan jag också få lov att ha, det kanske är mer realistiskt också. Jag hade önskat att det var tydligare utmärkt vad som innehåller produkter från djur. Som sagt, det är säkert mer än jag som inte alltid tänker. Kanske är det allmän kunskap att muffins innehåller ägg, men det måste vara mer än jag som inte alltid drar den kopplingen. Återigen, det går inte att rättfärdiga mitt misstag genom att skylla ifrån mig. Det är jag som gjort fel, men jag önskar ändå att det vore tydligare så att mitt val hade varit enklare. 

 

Som försök att kompensera mitt misstag, som en form av ursäkt till de som påverkats negativt av mitt val så ber jag därför eventuella läsare att kompensera åt mig. Kan jag få någon att testa vegetariskt till middag åtminstone en dag så skulle det kännas bättre för mig. Känns som att det då på något vis jämnar ut sig lite. Det är inte svårt och det är gott. Testa exempelvis Blå bands vegetariska bolognese, du har middag på en kvart. Ingen har dött av att testa den, ingen har dött eller plågats orimligt mycket för att framställa den. Jag tror det skulle vara en bättre värld om vi inte dödade andra för att vissa av oss ska leva i onödig lyx. Kom gärna med egna tips på hur man enkelt fixar någon vegetarisk middag och kommentera gärna om ni testar vegetariskt till middag. Till er som gör det säger jag ett stort TACK!

 
 

KOMMENTARER:

  • Andreas säger:
    2016-07-07 | 10:47:29

    Vi är 4 i min familj som käkar vegetariskt idag.
    Tryck du 3st muffins till! +-0 i så fall.

  • Anonym säger:
    2016-07-07 | 18:20:59

    Jag håller verkligen inte med dig. Att vara vegan är inte bra ur någon synvinkel. Däremot tycker jag att man noga ska välja vilket kött man äter. Väljer du svenskt kött, gärna från lokal gårdsbutik, så får du kött från djur som haft det lika bra som hunden du passar. Den enes död, den andres bröd brukar man säga. Väljer du att inte äta kött, då bidrar du till att öppna landskap försvinner och med det även mängder av växter, insekter, fåglar, små djur och t.o.m. större djur som räv, varg m.fl.
    Dessutom behöver du som tränar det protein som djuren ger. Inte heller finns det några hållbara argument mot att t.ex. kor skulle vara dåliga för miljön.
    En svensk betande ko är alltså bra för miljön, nödvändig för mängder med andra djurs överlevnad och en för dig viktig protein källa. Jag tycker att du och alla andra ska sluta med vegan tramset. Visst kan man äta vegetariskt ibland, det gör jag också. Men då gör jag det för att få en mer varierad meny och för att det någon gång ibland kan vara gott.

    Svar: Jag ska försöka bena ut argumenten i ditt inlägg och svara på dem i tur och ordning.

    Att vara vegan är inte bra ur någon synvinkel.

    På vilket vis skulle det vara dåligt? 

    Den enes död, den andres bröd brukar man säga
    Många paralleller kan dras där detta blir absurt. Detta känns inte ok, tycker jag. Jag kan inte må bra av att orsaka mycket smärta åt någon för en liten, onödig, vinst för mig.

    Väljer du att inte äta kött, då bidrar du till att öppna landskap försvinner och med det även mängder av växter, insekter, fåglar, små djur och t.o.m. större djur som räv, varg m.fl. 

    Många djur står inne hela sitt liv, de bidrar då inte till öppna landskap. Ängsmark försvinner inte per automatik för att en ko inte betar där. Jag är helt säker på att det fanns både flugor och vargar innan människor började ha boskap i inhängnader.

    Odlingsmark behöver vi förstås om vi inte har kor, men som Ida också skriver, vi behöver ta mindre land i anspråk om vi väljer att äta det odlade direkt än om vi måste processera det via djur för att få mat. Att ge djuren den mat vi kan äta direkt är enormt ineffektivt och tvingar oss att ta orimligt stora landområden i anspråk för att ge djuren mat. Det skövlas som sagt stora arealer regnskog för detta ändamål. Djurhållningen och framställningen av foder åt djuren tar dessutom hårt på det drickbara vattnet som börjar bli en bristvara i världen.

    Dessutom är ett argument för att skjuta av varg just att de ger sig på boskap. Dvs köttproducenter argumenterar för att döda varg. 

    Dessutom behöver du som tränar det protein som djuren ger.

    Nej, jag behöver inte protein från djur. Jag får mer än tillräckligt från vegetariska alternativ. Protein från djur innehåller även kolesterol, det slipper jag i vegetabilisk mat. Istället får jag nyttiga fibrer.

    Inte heller finns det några hållbara argument mot att t.ex. kor skulle vara dåliga för miljön.

    Vattenförbrukningen, koldioxidutsläpp i hela produktionslinan (odling av foder, uppfödning, transport till och från slakteri), metangas. Statistiken för hur mycket av detta som beror på djurhållning är ganska övertygande.

    Jag tycker att du och alla andra ska sluta med vegan tramset.

    Du är självklart tillåten att ha din åsikt. Trams eller inte så tycker jag inte om att andra dör eller mår dåligt på min bekostnad.
    fenixthegreen.blogg.se

  • Ida säger:
    2016-07-07 | 19:52:06

    Jag tror att jag som miljöingenjör måste kommentera den senaste kommentaren.

    Du skriver att det inte finns några hållbara argument för att kor skulle vara dåliga miljön. Du har rätt, rasen i sig är inte nödvändigtvis dålig för miljön. Men detta beror såklart på vilken aspekt man talar om. Talar vi klimat så rapar ju kor ut stora mängder metan. Och visst, en och annan kossa bär ju inte skulden till detta men de mängder kor vi har idag för att försörja den stora kött- och mjölkkonsumtion vi har idag får faktiskt tydliga konsekvenser för den globala uppvärmningen.

    Om vi istället talar om biologisk mångfald så kan de såklart hålla våra landskap öppna men den största delen kött och mjölk vi idag tuggar och klunkar i oss kommer från energi som korna från från kraftfoder och soja. Med andra ord odlas stora arealer upp för att tillgodose kornas näringsbehov. Både i Sverige men kanske framförallt i Sydamerika där regnskog forslas (koldioxid frigörs därmed) och sedan ska allt foder korsa Atlanten (utsläpp av koldioxid och svaveldioxid).

    Summan av kardemumman blir att några ängar hålls öppna i utbyta mot enorma utsläpp av växthusgaser men även andra utsläpp... Jag tycker att det är rimligt att ha kvar arten men det är tydligt att vi idag inte alls kan konsumera animaliska produkter på det sätt vi gör idag om vi vill leva ekologiskt hållbart.

    Vad gäller att få i sig protein så finns rader av vegetariska alternativ och ibland tror vi nog att vi måste få i oss mer av den livsmedelsgruppen än vad som faktiskt är sant.

    Jag håller med dig Fenix att det borde vara tydligare information om vi nu måste göra alla val själva.

    Varsågod!

  • Anonym säger:
    2016-07-07 | 20:27:45

    För det första! Svenskt kött betyder inte automatiskt att det är bra kött! Du kanske har missat de rapporter som Djurrättsalliansen gjort som visar på tydlig vanvård inom grisindustrin t ex.
    Och även om du köper kött från en gård där du sett att djuren mår bra (vilket inte är så många djur tyvärr) så har de fortfarande fått uppleva stress och lidande då de slaktats. Individer dör för att du ska få mat på tallriken. Det är inte rätt!
    Vet du ens vad djuren äter? De äter sådant som vi människor skulle kunna äta direkt, men istället går det en omväg via djuren vilket tär otroligt mycket på miljön dessutom.
    På vilket vis skulle de öppna landskapen försvinna? Vi kan fortfarande ha djur som betar trots att vi inte utnyttjar dom till att ta deras mjölk eller döda dom för deras muskler.
    Dessutom till sist. Vi behöver inte det protein som djuren ger. Protein finns i allt: bönor, linser, nötter, grönsaker..you name it! Det finns många kända idrottare som även är veganer och de har knappast nån proteinbrist. Det finns en anledning till att de väljer att bli veganer. Det är en vanlig fördom om en inte kan nåt om näringslära. Det är omöjligt att få proteinbrist som vegan.

  • Pamela säger:
    2016-07-08 | 12:25:45

    Jag håller med dig Andreas, och de som kommenterat "anonym"s inlägg. Det finns inga hållbara argument för att äta animaliska produkter. Inga!
    Och det här med Öppna Landskap är så tramsigt. Det är försvinnande få kor som är ute och betar. Att ha öppna landskap är ingen mänsklig rättighet, men vill vi nu ha det så, är det inte nödvändigt att vi ska äta upp dessa djur! Det där är en myt som köttlobbister försöker tuta i oss. Det och att svenskt kött är så fantastiskt bra. Svenskt kött är till största del INTE bra! Bättre än i andra länder, men inte bra. Djuren plågas, miljön skadas och så även vår hälsa. Om köttätare skulle ta sig lite tid och läsa på vad dagens forskning och vetenskapen säger om vår köttkonsumtion, och om djurindustrin, skulle fler välja att äta växtbaserad kost.
    Obs! Vegetarisk kost är bara lite bättre än animalisk dito, bäst är att skippa alla animaliska produkter. Mejeriindustrin är nästan värre än köttindustrin.

  • Anonym säger:
    2016-07-13 | 20:37:15

    Jag inser att jag pratar för döva öron här, men vill ändå påpeka att det i Sverige är lag på att alla djur ska komma ut på bete. Visst finns det undantag även bland lantbrukare, som inom alla verksamheter, men de flesta i Sverige släpper ut sina djur.För de flesta lantbrukare är det en fördel att djuren kommer ut och varför missa en fördel?
    Ang. vargen och jakt på den, är egentligen en helt annan debatt. Men när man diskuterar varg och jakt så ska man veta att just vargen är ett av världens vanligaste land levande rovdjur. Om det är rätt eller fel att jaga varg i Sverige vill jag trots denna kunskap dock inte kommentera.

    Ang. foder till djuren, så är det riktigt att många utfodras med foder som produceras i fjärran land på bekostnad av regnskogen. Det är verkligen inget som jag stödjer. Men tänk på att det inte bara är djurfoder som drabbar den. Palmolja är ett av de största hoten mot regnskogen och den finns i väldigt många livsmedel. T.ex. färdiga buljongtärningar, kakor, kex och nu senast hittade jag även i riven ost. Även soja passerade livsmedel påverkar regnskogen negativt. Dessutom är 90% av soja odlingen genmodifierad.
    Väljer man svenskt kravmärkt kött, då slipper man äta genmodifierade produkter. Det svenska kravmärkta köttet påverkar inte regnskogen.

    Det svenska klimatet gör att odling av t.ex. bönor begränsas till väldigt liten del av Sverige. Kan endast odlas på Öland och på ett fåtal platser i Skåne. Var och hur alla andra bönor odlas vet inte jag, men jag vet hur mycket mer bekämpningsmedel som används vid odling av andra grönsaker i andra länder. Det räcker inte med det dubbla. Bekämpningsmedel är inte bra för varken djur eller människor.
    Vill också berätta om något som kallas fall tal på spannmål. Ett för lågt fall tal innebär att man inte kan baka bröd av det eftersom brödet då blir platt. Säd med lågt fall tal blir djurfoder och djuren är vänliga nog att omvandla det åt oss. Även det som blir över vid tillverkning av öl och sprit blir djurfoder vilket jag tycker är bättre än att det ska hamna direkt på tippen.
    Ida. Gå gärna in och läs FN:s senaste miljö rapport. Där finns inget som pekar på att kon bidrar till växthuseffekten. Det är endast fossil förbränning och avskogning som bidrar.
    En kvadratmeter svensk naturbetesmark innehåller fler unika arter än en kvadratmeter regnskog. I Sverige finns idag tyvärr endast två procent av naturliga betesmarker som fanns för mer än 100 år sedan. Övrig betesmark har planterats igen med skog, vilket gjort att flera växter och djur är nära att dö ut.
    Som sagt, jag tror att jag pratar för döva öron här, men det finns otaliga argument och fakta som talar för min sak. Som tur är le vet vi i ett fritt land där var och en väljer vad man lägger på tallriken. Det som orsakar mest lidande bland djuren är att människan överhuvudtaget finns till, oavsett vad vi äter. Våra städer och vägar orsakar betydligt mer onödigt lidande än några matvanor gör.

Kommentera inlägget här: